• Home
  • Vacatures
    • Alle vacatures
    • Energiesector
    • Maakindustire
  • Werken bij
  • Voor opdrachtgevers
  • Over TechCaps
  • Blogs
  • Contact
Menu
  • Home
  • Vacatures
    • Alle vacatures
    • Energiesector
    • Maakindustire
  • Werken bij
  • Voor opdrachtgevers
  • Over TechCaps
  • Blogs
  • Contact

Praktijkcasus: samenwerking duurzame energiemarkt

  • 6 maart 2020
  • Categorie: Ervaringsverhalen

Groeien als recruitmentpartner in de duurzame energiemarkt, dat is onze ambitie. Met dit doel voor ogen zocht Sjors Postma naar informatie over interessante partijen. Die verdieping leidde tot het begin van een succesvolle samenwerking met Xaam. Jaarlijks wil het solarbedrijf minimaal één miljoen zonnepanelen plaatsen. Dat is bijna een verdubbeling van het huidige aantal plaatsingen, waarvan de teller momenteel op 1,7 miljoen geplaatste zonnepanelen staat. Om die groeiambitie te realiseren, was Xaam op zoek naar goede technische collega’s.

De samenwerking startte telefonisch. Sjors sprak als eerste met Claudi Hoppenbrouwers, destijds HR verantwoordelijke bij Xaam. De persoonlijke aanpak die Sjors benadrukte en zijn gedrevenheid, zorgde ervoor dat Claudi hem vervolgens uitnodigde voor een gesprek.

Een uitgesproken groeiambitie, een kennismaking en een paar kopjes koffie later liep Sjors met tien vacatures (!) onder zijn arm de deur uit. Want waar Xaam een groeiambitie wilde waarmaken, mocht TechCaps haar kennis en kunde inzetten om hier de juiste mensen bij te vinden. En die samenwerking verliep, door een grote commitment vanuit beide partijen, soepel. Binnen zes maanden startten er negen nieuwe collega’s bij Xaam.

In deze praktijkcasus vertellen Claudi en Sjors over de samenwerking tussen Xaam en TechCaps. We verdiepen ons in het aantrekken van technische collega’s en hoe we samen bijdragen aan een stukje verduurzaming van Nederland.

Solarbranche

Aanleiding

Groeien als recruitmentpartner

Vanuit TechCaps startte de zoektocht met een wens om te groeien als recruitmentpartner voor bedrijven in de duurzame energiemarkt. Dat pakte Sjors aan door op onderzoek uit te gaan en zichzelf nog verder te verdiepen in de branche, hij vertelt: “Je gaat onderzoek doen naar interessante opdrachtgevers. Dat doe je door jezelf vragen te stellen als wat voor organisatie past er bij jouw bedrijf? En voor wie wil je werken? Vervolgens kijk je in welke regio ze actief zijn en wat ze precies doen. Dit onderzoek je verder om te kijken of het daadwerkelijk past. Dan ga je kijken of je wat voor elkaar kan betekenen, in het geval van Xaam belde ik eerst met Claudi.”

In een notendop legt Claudi uit wat Xaam doet en welke groeiambitie zij nastreven. “Xaam is één van de grootste spelers in Nederland in het exploiteren van zonne-energiesystemen. Op dit moment behoren we tot de top drie. Wij regelen alles voor en samen met onze partnerklanten. Van advies en ontwikkeling tot installatie en exploitatie. Onze ambitie is om de grootste te worden. Dat doen we door meer dan één miljoen zonnepanelen per jaar te plaatsen, meer mensen in dienst te nemen en onze expertise uit te breiden.”

Persoonlijk contact

Het eerste telefonische contact riep bij beiden een positief gevoel op. Claudi: “Op onze eigen site hadden we de vacatures al openstaan en TechCaps was niet de enige die ons benaderde. Het persoonlijke contact wat Sjors benadrukte, triggerde mij om met hem verder te praten. Het gevoel was gewoon goed en dat moet je toch volgen.” Dat gebeurde, Sjors: “Na het telefoontje ben ik langs gegaan en sprak ik ook met Maurice Schoenmakers, de Algemeen Directeur. We bespraken alles, waar wij in geloven en vice versa. Er was een goede klik en vertrouwen, dus begonnen we diezelfde middag met samenwerken.”

“De duurzame energiemarkt is een relatief nieuwe markt en brengt nieuwe kansen met zich mee voor technische professionals. Zo heb je als Projectleider, Engineer of Monteur een ruime keuze waar je aan de slag gaat. Van bij de mensen thuis tot aan de opbouw en het onderhoud van energieparken.”
– Sjors Postma, TechCaps

Op zoek naar specialisten in een groeimarkt

Een relatief nieuwe markt en specialistische functies maken het voor organisaties niet altijd mogelijk om op tijd zelf de juiste mensen te vinden. Op de vraag of Xaam behoefte had aan een externe partij was Claudi heel duidelijk. “Absoluut, zeker ook omdat het om technische rollen ging die extreem moeilijk in te vullen zijn. Over de werving daarvan hebben we zelf niet echt de kennis. Ik merkte meteen aan Sjors dat zij dat wel hadden en hierin beschikken over een actief netwerk. Gewoon doordat hij vertelde wat TechCaps deed en hoe, daardoor was ik al meteen heel enthousiast.”

Om de juiste mensen te vinden heb je een goed beeld van de functie nodig. In een markt die volop in ontwikkeling is, zijn de banen dat ook. Daarover ging Sjors direct in gesprek met als doel: een goed beeld van de functie. Dat werkt twee kanten op, Sjors licht toe: “Om als organisatie te groeien, heb je goede mensen nodig. Zeker als je in een snel groeiende markt zit zoals Xaam. Je wilt mensen aantrekken die met je meegroeien, die kansen zien en daarnaar handelen. Vanuit de kandidaat wil je weten wat je functie inhoudt, of je past binnen het bedrijf en welke groeimogelijkheden er zijn.”

“Na ons eerste gesprek is Sjors direct aan de slag gegaan met alle vacatures die we hadden. Dat ging van een leien dakje.”
– Claudi Hoppenbrouwers, HR verantwoordelijke Xaam

Solarbranche

Plan van aanpak

Alles uit de kast

Met scherp op het netvlies waar Xaam naar zocht, trommelde Sjors het TechCaps team bijeen. Daar maakten ze een (campagne)plan om kandidaten te werven, selecteren en te spreken. Sjors: “Samen met onze marketingafdeling maakten we een plan en trokken we alles uit de kast. We startten met het maken van een aparte landingspagina, waar alle vacatures van Xaam een plekje kregen. Hier stond ook informatie over de samenwerking tussen TechCaps en Xaam en de mogelijkheid om direct contact op te nemen met mij. Verder sponsorden we een aantal vacatures en gingen actief op zoek binnen ons netwerk. Via verschillende kanalen benaderden we zoveel mogelijk interessante kandidaten. Dat deed ik niet alleen, wij hebben vanuit TechCaps een speciaal projectteam ingericht met Sourcers, Recruiters en marketing ondersteuning.”

Een sterk netwerk

De (online) zoektocht naar geschikte kandidaten begon in het eigen netwerk, want daar lag de grootste troef voor het TechCaps team. Sjors licht toe: “Ons netwerk is sterk, dat krijgen we door veel tijd en persoonlijke aandacht in mensen te steken. Een gesprek met een kandidaat vind ik ook echt leuk. Of die persoon nou geschikt is of niet voor die specifieke vacature, maakt niet altijd een verschil. Als het de ene keer geen match is, komt er later vaak iets voorbij wat wél past. Door met elkaar in contact te blijven, kun je iets voor elkaar betekenen. Of iemand nu een baan zoekt of op zoek is naar nieuwe collega’s. Door elkaar te helpen, bouw je een wederkerige en sterke relatie op.”

Investeren in een goede relatie betekent ook nét dat stapje extra zetten, op verschillende manieren geeft TechCaps daar invulling aan. Een praktisch voorbeeld daarvan legt Sjors uit: “Aandacht voor onze kandidaten betekent ook dat we niet alleen op kantoortijden afspreken. Ook in de avonden, meestal de dinsdag en woensdag, maken we tijd om kandidaten te spreken die overdag niet kunnen en het ’s avonds beter uitkomt.”

Een breed netwerk en goede kennis van technische functies, zorgde er volgens Claudi ook voor dat Sjors de juiste matches wist te maken. “Ik denk dat Sjors perfect kan inschatten welke kennis de mensen nodig hebben en waar hij ze vandaan kan halen. Verder zitten we op een lijn, hij heeft een goed beeld welke mensen er bij ons passen.”

“Ik heb een positieve ervaring met Sjors en TechCaps. Ze zijn professioneel, correct, proactief en persoonlijk. De filosofie van TechCaps spreekt mij aan, zij zoeken bij het juiste bedrijf de meest geschikte kandidaat voor een succesvolle match. De kennismakingsgesprekken bij Xaam bevestigde voor mij het succes van die werkwijze. Voor mij is Sjors iemand die doet wat hij belooft.”
– Krishan Boere, Xaam

Data gedreven keuzes maken

Doordat Xaam ervoor koos om de werving van alle vacatures exclusief bij TechCaps neer te leggen, kon TechCaps een volledig (online) campagneplan opzetten. Dat gebeurde niet zomaar, maar op basis van data. Kennis uit eerdere campagnes en door tussentijds te monitoren, wist het TechCaps team de campagnes steeds bij te sturen en te optimaliseren. Sjors vertelt: “Via onze data weten we hoeveel mensen we moeten benaderen om tot een plaatsing te komen. Op weekniveau hielden we voor Xaam bij hoeveel mensen we voor welke functie benaderden, er op gesprek gingen en werden aangenomen. Door die data rondom Xaam bij te houden, konden we tijdig bijsturen als iets achterbleef.” Niet alleen het recruitmentproces richt TechCaps data-driven in, ook de marketingacties namen ze hierin mee. “Van onze campagnes op LinkedIn, Facebook en andere kanalen hielden we bij wie onze uitingen zag. Vervolgens keken we wat dat ons opleverde. Op basis van dit soort acties verzamelen we het hele jaar door flink wat data. Daarmee zijn we heel gericht bezig met de markt en blijven we optimaliseren.”

Doorpakken bij kansen

Wanneer er een goede kandidaat voorbij komt, dan wil je snel handelen. In een markt waar er banen in overvloed zijn, wil je mensen snel duidelijkheid geven. Dat Xaam een grote rol speelde in het snel kunnen schakelen met kandidaten, beaamt Sjors. “Xaam is een prettige opdrachtgever, doordat ze heel snel schakelen. Wanneer ik iemand voorstelde, dan kon diegene vaak de volgende dag al op gesprek komen. En dat helpt in het werven en binden van kandidaten. De gesprekken voerden Claudi en Maurice ook allemaal zelf. Dat geeft wel aan hoe betrokken ze zijn en dat zien kandidaten ook. Dat draagt bij aan dat mensen er willen werken en dat maakt ons werk natuurlijk ook een stuk leuker!”

Om ervoor te zorgen dat er niet lukraak mensen op gesprek kwamen, maakte Sjors een voorselectie. Van Xaam kreeg hij het volledige vertrouwen en dat pakte goed uit. Claudi: “Wij zijn volledig ontzorgt en hebben het wervingsgedeelte volledig aan hem overgelaten. Sjors deed steeds een voorselectie en wist ook altijd nog iets extra’s over de mensen te vertellen. Iets wat niet op hun CV stond. Van die mensen mocht denk ik 99 procent ook echt op gesprek komen. Daarvan hebben we 95 procent ook echt aangenomen.”

“Met onze opdrachtgevers in de duurzame energiemarkt gaan we écht in gesprek. Daardoor weet je ook op cultureel niveau of iemand past of niet. Iemand die niet bij Xaam past, past wellicht wel ergens anders. Zo kun je naast een match op de inhoud, ook een match op cultuur maken. Daarmee help je klant en kandidaat écht verder.”
– Sjors Postma, Business Manager TechCaps

Duurzame energiemarkt werving

Samenwerking

Samenwerking

De persoonlijke aanpak die Sjors in zijn verhaal benadrukte en de gedrevenheid voor het vinden van de juiste mensen sprak Claudi aan. Daar ligt ook het antwoord op waarom de bedrijven, en personen, zo goed matchen. Claudi: “Het zit ‘m in de aard van het beestje, qua persoonlijkheid klikt het gewoon goed.” Dat die klik reëel is, vertelt ook Sjors: “Er zit een klik met de mensen die wij spreken in de duurzame energiemarkt. Zelf vind ik de branche niet alleen super interessant, maar je werkt ook mee aan het verduurzamen van Nederland. Die drijfveer, om mee te werken aan de verduurzaming van Nederland, dat zie ik terug bij veel van de opdrachtgevers die ik spreek. In gesprekken met kandidaten merk je snel of een ander daar hetzelfde over denkt. Het wekt een positieve energie op, waar ik persoonlijk veel voldoening uit haal.”

“Een opdrachtgever help je niet door snel een vacature in te vullen, maar door de juiste match te maken. Door eerlijk te zijn naar elkaar, maak je duidelijk waarom iemand wel of niet past. Dus ook als je twijfels hebt, wil je dat tegen elkaar kunnen zeggen. Dat creëert vertrouwen.”
– Sjors Postma, Business Manager TechCaps

Toekomst

Wat er voor Xaam in de toekomst staat te wachten? “We zijn bezig om alles naar een hoger level te trekken. Dat kan straks personele verschuivingen betekenen en zwaardere opleidingen voor ons interne personeel. Vooral trainingen voor de accountmanagers, want zij halen onze klanten binnen en moeten van te voren goed researchwerk doen.” Dat betekent ook iets voor de samenwerking tussen beide partijen. Claudi vervolgt: “We willen jaarlijks minstens één miljoen zonnepanelen plaatsen. Tot op heden hebben we er ruim 1,7 miljoen geplaatst. Als we die groei van één miljoen zonnepanelen, of meer, per jaar inzetten, dan kijken we ook naar een groei in werk. Als we het werk niet kunnen verdelen onder onze huidige medewerkers, dan komen er vacatures bij.”

Hoe TechCaps op een dergelijke groei inspeelt als strategisch en operationele recruitmentpartner legt Sjors uit. “Wij willen Xaam ontzorgen in hun werving. TechCaps maakt onderdeel uit van LinkedLabels, dit is een groep met vijf autonome bedrijven van recruitmentspecialisten. Ieder bedrijf met een eigen focus, zoals HR of Operations. Stel dat Xaam in de toekomst vragen heeft over een van die sectoren, dan kunnen wij gemakkelijk een van onze zusterlabels aanhaken. Via onze groep kunnen wij alle facetten binnen de bedrijfsvoering bedienen, waarmee we Xaam verder helpen dan enkel de werving van technisch personeel.”

Hoe TechCaps jou helpt

Hoe wij helpen

Als recruitmentpartner voor technische professionals verbinden wij talenten aan nieuwe avonturen. En andersom. Wij geloven dat mensen en kansen groeien, wanneer je focus houdt. Dat betekent dat we werken met een team van toegewijde Recruiters voor de duurzame energiemarkt. Doordat we veel bedrijven en mensen spreken, blijft onze kennis groeien. Ook wanneer we kandidaten plaatsen, blijven we in contact. We bezoeken vakgerichte beurzen en gaan op werkbezoek binnen ons netwerk. Die intrinsieke motivatie om de markt te begrijpen en ontwikkelingen te volgen, maakt dat het niet alleen bij woorden blijft. We doen het ook, gewoonweg omdat we het leuk vinden.

Door onze jarenlange ervaring in de branche en doordat we onderdeel zijn van LinkedLabels, spreken wij dezelfde taal als onze klanten én kandidaten. Zo kijken we verder dan alleen functie-eisen en dagelijkse werkzaamheden. Dit passen we toe in onze werving van o.a. engineers, monteurs, werkvoorbereiders, projectleiders en managers.

“Begin 2020 werd ik benaderd door Sjors. Bij mijn vorige werkgever zat ik vast in mijn functie zonder duidelijk toekomstperspectief. Natuurlijk heb je geen bedrijf nodig om naar een nieuwe werkgever te zoeken. Toch merkte ik dat veel bedrijven hun werving en selectie niet up-to-date hebben. Dat maakt het zoeken in sommige branches lastiger als je wilt wisselen van baan. Na een vrijblijvend gesprek met Sjors besloot ik in beweging te komen. TechCaps heeft mij gekoppeld aan Xaam. Zij matchen goed met mijn profiel en dat geeft mij veel perspectief. De werkwijze van TechCaps is professioneel en daadkrachtig. Een aanrader om een keer mee te praten als je van baan wilt wisselen.”
– Jeewan Kalloe, Xaam

Kennismaken

Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Of wil jij jezelf aansluiten bij onze Captains? Neem contact met ons op, dan praten we samen verder.

Deel

Nijmegen, Amsterdam & Zwolle

TechCaps

Contactgevens

Nijmegen

024 210 01 27
info@techcaps.nl

Amsterdam

020 240 11 77
info@techcaps.nl

Zwolle

038 303 16 27
info@techcaps.nl

Recente vacatures

Recente berichten
  • Business Consultant – Utrecht
  • Junior Business Consultant – Utrecht
  • Head E&M Equipment – Nijmegen
  • Sales Support Engineer – Beuningen
  • Teamleider Technische Dienst – Heteren

Voorwaarden

  • Interim Algemene Voorwaarden
  • W&S Algemene Voorwaarden
Menu
  • Interim Algemene Voorwaarden
  • W&S Algemene Voorwaarden

Onderdeel van

LinkedLabels

200 specialisten binnen 5 bedrijven.
Bekijk hier onze labels.​

Volg ons

Facebook Linkedin

TechCaps krijgt een 4,9 van 5 obv 33 beoordelingen

 5/5
Menu
  • Home
  • Vacatures
    • Alle vacatures
    • Energiesector
    • Maakindustire
  • Werken bij
  • Voor opdrachtgevers
  • Over TechCaps
  • Blogs
  • Contact

info@techcaps.nl

Nijmegen
024 711 33 48

Zwolle
038  303 16 27

Amsterdam
020  240 11 77

 
Deze website maakt gebruik van cookies
Op techcaps.nl gebruiken wij analytische, functionele en marketing cookies om je een goed werkende website te kunnen bieden en om je relevante advertenties te tonen. Dit betreft ook cookies van derden die jouw internetgedrag volgen. In onze privacystatement vind je meer informatie. Door op “ACCEPTEREN” te klikken, stem je hiermee in.
Accepteren Niet ok
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieLooptijdOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Opslaan en accepteren